Humboldt-Universität zu Berlin - Gender as a Category of Knowledge

Astrid Hackel

PhD Project:

Blinded Beauty: Performances of Blindness and Gender

Hackel.png

 

Description of the project

 

Based on the correlation between the concepts of blindness, perception, and gender in cultural history and psychoanalysis, this thesis explores artistic investigations into blindness in contemporary literature, theater, and performances, with particular emphasis on practices that expose the audience to a comparable experience, e.g. performances in a so-called »black box.« The comprehension of blindness, drawn from exemplary analysis, challenges the conventional preference of visuality in the domains of visual performance arts, and engages the audience in an explicit sensual perception which is simultaneously linked to conventional (gender-specific) role models. In this context, touch and hearing become more important among the five traditional senses, demanding a revision of traditional concepts of reading and spectatorship, and of strategies for  intermodal reception.

                                                        

Particulars

 

Astrid Hackel studied German literature, theater studies and art history in Berlin and at Université Toulouse Le Mirail. 2013 research fellow in Research Training Group »Gender as a Category of Knowledge«.

   

Selected Publications

 

Paradox Blindheit. Inszenierungen des Sehverlusts in Literatur, Theater und bildender Kunst der Gegenwart. Berlin: Neofelis.
 
 
Mit Julia Freytag & Alexandra Tacke (Hg.): Gegen die Wand. Subversive Positionierungen von Autorinnen und Künstlerinnen. In Vorbereitung.
 
Mit Andrej Mirchev & Judit Bodor: Left Performance Histories. Recollecting Artistic Practices in Eastern Europe. Berlin 2018.
 
Naoko Tanaka. SchattenTrilogie. Mit Texten von Yoko Tawada, Hartmut Böhme, Gabriele Brandstetter und Adam Czirak. Berlin 2017. (Weitere Ausgaben auf Englisch und Japanisch.)
 
Mit Mascha Vollhardt (Hg.): Theorie und Theater. Zum Verhältnis von wissenschaftlichem Diskurs und theatraler Praxis. Wiesbaden 2014.
 
 

Sichtbarkeit als Kritik. Subversive Körperbilder bei Gabriele Stötzer und Cornelia Schleime. In: Adam Czirak (Hrsg.): Aktionskunst jenseits des Eisernen Vorhangs. Künstlerische Kritik in Zeiten politischer Repression. transcript 2019.


Mit dem Auge der Kamera. Blindheit und Emanzipation in Maru Solores' Film "Camera Obscura" (2011). In: Marietta Kesting / Sophia Kunze (Hrsg.): Dark Rooms. Räume der Un/Sichtbarkeit. Neofelis 2017.


Die Gefährdung des Blicks. Terence Youngs Thriller "Wait until Dark" (1967). In: Alexandra Tacke (Hrsg.): Blind Spots. Eine Filmgeschichte der Blindheit vom frühen Stummfilm bis in die Gegenwart. (Reihe Disability Studies. Körper – Macht – Differenz.) transcript 2016.

 
 

[erschöpft]. In: Glossar inflationärer Begriffe. Begleitbuch zur Ausstellung Die Irregulären – Ökonomien des Abweichens, hg. v. Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin 2013. S. 25–32.

 

Kalkulierte Kontrollverluste. Der Schwarzraum in Meg Stuarts Tanzperformance All together now. In: Transformationen. Grenzen und Entgrenzung in bildender Kunst, Film, Theater und Musik, hg. v. Ruth Reiche, Iris Romanos, Berenika Szymanski u.a., Bielefeld 2011. S. 33 – 46.